הלכות פסח וארומתרפיה

לא יודעות אם שמתם לב, אבל שבוע הבא פסח [אנדרסטיימטמנט של השנה]

 

כידוע לכם, אני לא איזה רב גדול אבל לפני שנדבר על חמץ בפסח נזכיר בכמה מילים על תהליך ההפקה של השמנים האתריים ובהמשך השבוע על שמנים צמחיים ומיצוי צמחים באלכוהול ובגליצרין:

 

#1 שמנים אתריים
את השמנים האתריים מפיקים על ידי זיקוק במים או בקיטור בתהליך שבסופו מופרד השמן האתרי מהמים שהיו מעורבים בצמח. אנחנו מחוייבים לכל כללי האיכות הנוקשים ביותר הן בארצות המקור מהן מגיע המגוון הנפלא של השמנים האתריים שלנו, והן לכל כללי האיכות שמשרד הבריאות מחייב כאן בארץ ולכן בעצם אין אפשרות שבתהליך יכנס בהפתעה למוצר חומר כלשהו מלבד הצמח עצמו.

 

צמח זה צמח וזה צמח והוא נטול חמץ בהגדרה. ולכן השמנים שמופקים מהם כשרים במהותם גם אם אין עליהם חותמת רשמית של גוף רבני כלשהו.

 

מכאן נגזרת גם התשובה לגבי כשרות המוצרים לפסח: אין חותמת כשרות רשמית לשמנים האתריים אבל מי שהנושא חשוב לו מוזמן לקחת את המידע הנ”ל ולהתייעץ עם הרב המקובל עליו.

 

 

#2 שמנים צמחיים
בדומה לשמנים האתריים השמנים הצמחיים לא מכילים דבר מלבד מיצוי של עצמם. הם מכונים גם שמני בסיס או שמני נשא משום שלרוב הם הבסיס שאליו אנחנו מוסיפים את השמנים האתריים לשימוש חיצוני. חלקם מגיעים במצב מוצק שנמס בחום הגוף כמו למשל שמן קוקוס, שמן דקל או חמאת שיאה וחלקם נשארים במצב נוזלי בלי קשר לטמפרטורה כמו למשל שמן שקדים, שמן מקדמיה, שמן קלנדולה ועוד.

 

השיטה העיקרית להפקת שמן מצמח נקראת כבישה קרה ובה בעצם לוקחים את החלק הרלוונטי בצמח – לרוב זרעים אגוזים או פירות ולוחצים אותם עד שיוצא השמן. שיטה נוספת לקבל בשמן יתרונות של צמחים שאין אפשרות למצות מהם שמן בכבישה היא הכנת שמן תשרית. בשיטה זו (שיש לה כמה וריאציות מהירות יותר ופחות) משרים בשמן נייטרלי כלשהו את חלקי הצמח הרלוונטי לכשלושה שבועות, מסננים את העלים או הפרחים ומקבלים שמן נשא עשיר בחומרים טובים.

 

כלומר – אם בצמח עצמו אין חמץ, ובשמן התשרית אין חמץ  [ ואין, כי זה נטו הצמח/ האגוז] אין סיבה שיהיה לא כשר לפסח. אבל כאמור – מי שהנושא חשוב לו מוזמן לקחת את המידע הנ”ל ולהתייעץ עם הרב המקובל עליו.

 

מה לגבי קטניות? אנחנו לא נכנסות לזה.

 

 

#3 המוצרים שהם מיצוי צמחים באלכוהול ובגליצרין?
אחת השיטות הנפוצות והנוחות ביותר למיצוי ושימוש בצמחי מרפא היא מיצויים באלכוהול. התוצרים מוכרים בשם טינקטורות או תמציות אם. לצורך כך משתמשים בצמחי מרפא טריים או יבשים בריכוזים שונים של מים ואלכוהול. היתרונות הגדולים של צורת מיצוי זו נובעים מקלות ההכנה והאיחסון (האלכוהול הוא חומר משמר נפלא), ומנוחות השימוש והספיגה בגוף.

 

שיטה נוספת ויעילה ביותר למצוי חלקים עדינים של צמחי מרפא היא מיצוי בגליצרין צמחי. הוא נחשב לממס עדין ויש לו יכולת שימור של בערך חמישים אחוז מיכולת השימור של אלכוהול, ולכן במקרים רבים ניתן להשתמש בו למיצוי צמחים שדורשים ריכוז אלכוהול של כארבעים אחוז. הוא ממיס חלק מהוויטמינים והמינרלים המצויים בצמחי המרפא, וכן חומרים מוצילגניים (ריריים) שונים. הוא אינו ממיס שרפים או שמנים.

 

לגליצרין מרקם צמיגי מעט כשל סירופ וטעמו מתקתק. תכונה זו הופכת אותו לחביב מאוד על ילדים, וכן על מבוגרים הנמנעים מצריכת אלכוהול.

לפרוטוקול: האלכוהול במוצרים כשר לפסח בהשגחת העדה החרדית ירושלים והגליצרין במוצרים בהשגחת ה-OU

 

 

אז אם אמרנו שהצמח עצמו כשר לפסח. והאלכוהול והגליצרין – גם, אז אנחנו דבקות באימרה שהמוצרים שלנו כשרים לפסח, גם אם אין לנו חותמת כשרות-רבנית מיוחדת.

 

אבל, כל מי שהנושא חשוב לו מוזמן לקחת את המידע הנ”ל ולהתייעץ עם הרב המקובל עליו

הלכות פסח וארומתרפיה
Habib Dadkhah, Unplash
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב pinterest

לקוחות יקרים!
בשלב זה לא ניתן לבצע
רכישה דרך האתר

מוזמנים ליצור קשר
בטלפון או בוואטסאפ